reklama

Papierové knihy na vyhynutie?

Jeden popredný slovenský týždenník pred časom uverejnil zaujímavý článok. Jeho autor – odvolávajúc sa na rôzne výskumy – prorokuje zánik papierovej knihe ako takej v horizonte niekoľkých desiatok rokov. Plne nahradiť ju má e-čítačka, ktorá stopne nákladnú a neekonomickú výrobu papiera, atramentu…  V horizonte pár rokov má byť aj u nás cenovo dostupná. Celý proces sa vraj dá pripodobniť tomu, ako playstation pomaly, ale s istotou vytláča po stáročia obľúbeného dreveného koníka. Nuž ja verím, že drevený koník, macík, či bábika nezaniknú. Playstation a iné virtuálne hračky fungujú paralelne, ale nemajú ambíciu ich plne nahradiť. A tak isto e-čítačka nemôže jedného dňa odstaviť tlačenú, papierovú knihu. Lebo ľudia ešte stále nie sú, chvalabohu, roboty. Možno som príliš romantická. Ale verím, že ľudia potrebujú aj dotykový kontakt s knihou, s jej tvarom, farbami… a čistá virtuálna podoba ich nemôže uspokojiť. Alebo môže?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Určite mnohí ľudia majú podobný „tik“ ako ja: nečítam knihu bez ceruzky v ruke. Prípadne, pri časopisoch a periodikách je to aj pero, resp. zvýrazňovač. Množstvo poznámok, otáznikov, súkromných značiek a symbolov. Občas mini-kresby. (Najmä v poézii, alebo v literatúre duchovnej). Aj preto mnohé knihy nerada požičiavam, resp. nepožičiavam vôbec. Je v nich už kúsok mňa (obraz vľavo: Ex Libris, zdroj: vintageephemera.blogspot.sk).
Nedávno mi jedna známa rozprávala zaujímavú príhodu. Na rannej prechádzke okolo Horského parku si všimla, ako z veľkého džípu, ktorý prudko vyštartoval na križovatke z vedľajšej cesty na hlavnú, niečo spadlo na zem: KNIHA. Zrejme zabudnutá na streche, alebo na zadnej kapote. Šoférka – žena, podľa všetkého majiteľka knihy, si to nevšimla. Moja známa knihu zdvihla zo zeme. Nebola to beletria. Kniha, ktorej názov teraz nie je podstatný, sa venovala hľadaniu duchovnej cesty, prebudeniu vnútorných síl. Bola plná rukou písaných poznámok a viet farebne pozvýrazňovaných. Moja známa cítila takú bázeň pred knihou, že si ju nedokázala len tak prisvojiť. Rozhodla sa hneď na druhý deň v mieste nálezu vylepiť na stĺpy niekoľko oznamov spolu so svojím telefónnym číslom. Bola trochu rozrušená, keď mi celú tú príhodu popisovala. A bola odhodlaná zohnať si tú istú knihu aj pre seba. Téma ju hlboko oslovila. Bolo to pre ňu niečo ako „zjavenie“. Viac neviem, lebo odvtedy sme spolu nehovorili.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

KNIHA popri duševnom vlastníctve autora, je aj dielom grafickým. Rovnako ako po obsahovej stránke: od priemernej, či podpriemernej úrovne až po pravý skvost. Ak by naozaj kniha raz vymrela a nahradili by ju v plnom rozsahu elektronické médiá, čomu najmä v prípade beletrie neverím, zanikla by aj jej hodnota umelecká v zmysle tlačiarenskej práce. Zanikla by možnosť darovania elegantného artefaktu, ktorým kniha stále je. (Určite nebudem nikomu darovať napr. Gibranovho Proroka, alebo poéziu na CD-rome…:). Zanikla by možnosť vpisovať do kníh venovania, ktoré z nich vytvárajú jedinečné predmety spomienkového charakteru, opatrené vlastnoručným podpisom autora a kúskom nálady, energie, či zaujímavej myšlienky, ktorú jeho ruka zvečnila na papieri. Zanikol by fenomén ex librisov, mini-grafických skvostov. A zanikla by aj možnosť držať v rukách knihu ako fyzikálny objekt, vnímať energiu, ktorú vyžaruje: podobne ako človek. Možno som príliš veľký senzibil a zároveň idealista. Viem, že nie každý čitateľ je na tieto veci vnímavý. Ale ten, kto môže rozumieť, rozumie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Ex Libris
Ex Libris 

Ex Libris zdroj: vintageephemera.blogspot.sk

Elena Hidvéghyová-Yung

Elena Hidvéghyová-Yung

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Hoci som Slovenka, dušou i telom, mám smolu: moje ukážkovo neslovenské priezvisko u limitovanej skupiny jedincov vzbudzuje predpojatosť a podozrenie z mojejantislovenskej orientácie. Čo už.:( Na FF UK v Bratislave som vyštudovala čínštinu, ktorá mi umožňuje pohyb aj na čínskom internete - občas budem aj odtiaľ čerpať informácie. Pracujem ako súdna prekladateľka z čínštiny, ale venujem sa aj prekladom beletrie. Príležitostne píšem vlastnú poéziu i prózu. Viac toho o mne nájdete na www.hidveghyova.sk. Zoznam autorových rubrík:  ČínaspoločnosťkultúraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu